‘Het nieuwe werken’ is ooit geïntroduceerd als term door de overheid. Het begrip wordt gebruikt om andere manieren van werken aan te geven, bewust na te denken over activiteiten en daarbij een geschikte plek te vinden. Digitaal, fysiek en mentaal. De nieuwe hybride manier van werken heeft als doel te zorgen voor een betere werk-privé balans en de effectiviteit en werkgeluk te verhogen. De faciliteiten die de organisatie biedt, draagt bij aan beweging, werkplekkeuze, bewust kiezen voor thuis of op kantoor te werken en onderlinge contacten en betrokkenheid te verbeteren.
De overgang gaat niet zomaar. De verandering vraagt om meer dan een nieuwe huisvesting, werkomgeving en digitalisering. Het vraagt ook om verandering van organisatiecultuur, leiderschapstijl en ander gedrag van directie, managers en medewerkers. Winst is niet langer het enige en belangrijkste doel. Aandacht voor duurzaamheid, respect voor de natuur, de mens en de samenleving zijn belangrijke thema’s. Dat vraagt om een andere missie, mindset en andere persoonlijke kwaliteiten, talenten en vaardigheden.
‘Het nieuwe werken’ vraagt om andere kwaliteiten en vaardigheden
Door de digitalisering en hybride werken worden andere kwaliteiten en vaardigheden verlangd van een manager en medewerker. Voor meer effectiviteit, werkplezier en behoud van de medewerkers op de werkvloer past een meer dienende, empathische en authentieke manier van leidinggeven en werken. Uit onderzoek blijkt dat hoogsensitieve mensen deze kwaliteiten en vaardigheden van nature hebben. Het is niet voor niks, dat veel hoogsensitieve mensen in dienstverlenende beroepen werken. In de gezondheidszorg, het onderwijs, de advieswereld en de creatieve sector. Dit zijn werkvelden waar mensen met inlevingsvermogen, empathie, creativiteit, intuïtie en focus op de ander en de groep, beter tot hun recht komen.
Snelle opeenvolgende veranderingen zorgen voor een continue aanpassing, verbetering en vernieuwing. Als taken, activiteiten en processen veranderen, moeten medewerkers meebewegen. De focus is gericht op leren, ervaren, reflecteren en ontwikkelen. Door te ervaren, het eigen verhaal aan te gaan, te experimenten, fouten te mogen maken en kritisch naar jezelf te kijken, is het mogelijk om continue te verbeteren.
Hoogsensitieve mensen zijn perfectionistisch en leggen de lat hoog. In het brein is een continu verwerkings- en verbeteringspoces aan de gang. Door hun sterke zelfreflectie, zien ze waar het mis gaat of de schoen wringt in. Zowel binnen het team als ook bij zichzelf. Ze grijpen de verbeterpunten aan, om optimaal door te ontwikkelen of als persoon te groeien.
Dit doen ze doordacht. Ze overwegen alle opties aan kansen en risico’s en bekijken vanuit diverse invalshoeken het probleem. Ze benaderen de situatie vanuit een groter geheel, overzien alles en laten weinig aan het toeval over. Met een dosis creativiteit en out-of-the-box denken, ontstaan vernieuwende ideeën. Niet-hoogsensitieve mensen komen pas in een latere fase met vergelijkbare ideeën en oplossingen.
Naast de hard skills, zijn de soft skills van werknemers steeds belangrijker aan het worden. Vaardigheden als goed kunnen luisteren, empathisch vermogen, intuïtie, emotionele intelligentie zijn belangrijk om te achterhalen wat er speelt binnen een team en bij collega’s.
In plaats van te oordelen, heb je een open mind. Je bent sensitief en nieuwsgierig naar de diepere intentie van mensen om je heen. Je ziet de mens als geheel. De gevoelens van medewerkers merk je op en maak ze bespreekbaar. Er is aandacht voor de (mentale) gezondheid. Soft skills vraagt om persoonslijkheidskenmerken, denkwijzen, ervaringen en vaardigheden die je niet zomaar kunt aanleren.
Hoogsensitieve mensen hebben deze soft skilss van nature. Ze hebben aandacht voor het welzijn van de ander en voelen aan als iets mis is. Ze worden niet voor niks gevoelsmensen genoemd. Met hun ‘antennes’ merken ze op wat er speelt. ‘Waarom is iemand negatief over een voorstel’ en ‘wat doet kritiek met iemand’. Dit voelen ze intuïtief aan of ‘lezen’ ze af uit de energie die de ander uitstraalt. Maar ook de sociale signalen pikken ze op. Ze hebben de gave om de stemming of sfeer in een groep intuïtief op te merken.
De onderlinge band die je hebt met je team en organisatie wordt bij ‘het nieuwe werken belangrijker’. Je werkt niet langer door aansturing en vanuit ‘moeten’. Je weet je rol in je team of organisatie en je neemt eigen verantwoordelijkheid over je werk. De verbinding ontstaat door een gezamenlijke ‘why’. Waarom doen we als team of organisatie wat we doen? Als jouw hart daar warm van wordt, spring je op de trein en ga je mee. Je bent geïnspireerd en gemotiveerd om jouw bijdrage te leveren. Uit je werkactiviteiten haal je energie en voldoening.
Hoogsensitieve mensen zijn op zoek naar betekenisvol werk. Voor hsp-ers is zingeving cruciaal om goed te kunnen functioneren. Je voelt je meer in je element als je weet waarom je iets doet. Je staat er volledig achter. Door te werken met hart en ziel krijg je energie. Bovendien stellen hsp-ers vaak het groepsbelang boven het eigen belang. Door hun loyaliteit verbinden zij zich aan het gezamenlijke doel en leveren zij een waardevolle bijdrage aan het groepsresultaat en groepsgevoel.
De bovengenoemde kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden aangeleerd en ontwikkeld. Echter soft skills zijn in het algemeen moeilijker te ontwikkelen dan hard skills. In dit kader is een belangrijke rol weggelegd voor hoogsensitieve professionals bij ‘het nieuwe werken’. Juist het ‘anders zijn’ brengt diversiteit in een team. Bovendien hebben zij van nature talenten, die nodig zijn bij ‘het nieuwe werken’ en kunnen daar een voorbeeldfunctie innemen. Daarbij is wel aandacht nodig voor de werkomgeving en werksfeer om overprikkeling bij hsp-ers te voorkomen. Maar als de werkomstandigheden ideaal zijn, floreren hsp-ers op hun best en zijn daarmee waardevolle professionals voor een team of organisatie.